FirmaInfo – en introduktion til BellaBike

Det hele begyndte i år 2000 på Frederiksberg. Jeg var og er stadig smed og betragter mig selv som en forholdsvis almindelig familiefar med hustru, barn på vej og behov for transport.

I løbet af det år, fik vi vores førstefødte – Peter. Når man venter sig, kan de fleste nok genkende en nærmest euforisk trang til at lave noget til baby før fødslen, male børneværelset, samle vuggen osv. Jeg lavede en Chri…-ladcykel-kopi. Peter blev født og den spændende dag kom, hvor Peter og hans mor skulle køre deres første prøvetur på ladcyklen. Turen blev kort og endte brat i et vejskilt.

Peters mor udbrød: “Den cykel er ustabil, det er ikke mig der kører med den, det er cyklen der kører med mig, Peter må aldrig mere komme op i den usikre cykel!”

Så gode råd var dyre, der måtte ske noget radikalt, før Peter kunne komme ud at køre med mor igen. Jeg tænkte, vendte det hele på hovedet og lavede en baghjulsstyret ladcykel.

Klog af skade, inddrog jeg denne gang også Peters mor i designprocessen til den nye ladcykel.

Til sidst kunne vi opstille en række forventninger og krav til fremtidens perfekte transportcykel – og resultatet blev følgende:

  • Den skulle være praktisk, forbrugervenlig og flot
  • Den skulle kunne holde i mindst 10 år
  • Den skulle være robust og let at reparere
  • Den skulle være let at manøvrere, samtidigt med at den havde stabil kørsel
  • Transportkassen skulle være solid, sikker og rummelig med plads til min. 2 børn
  • Alle børn skulle kunne sidde sikkert fastspændt
  • Prisen skulle være overkommelig for almindelige mennesker

Det var tilfældighedernes spil at vi startede et firma med egen produktion

Da alle venner og bekendte hørte, at vi skulle lave en ny cykel, ville de også have en.

Jeg tænkte at denne gang laver du svejselære og skabeloner til 12 cykler. Så der ville være nok til alle.

Når man laver én cykel, bruger man de forhånden værende materialers princip. Men ved 12 stk. bliver man nødt til at købe nye cykeldele og materialer. Det betød at cyklerne kostede noget. Desværre ville de bekendte ikke betale for en cykel. Vi tænkte? Hvor afhænder man 11 cykler? Den Blå avis. Men de ville kun sælge cyklerne hvis de havde et stelnr. Vi ansøgte Rigspolitichefen om tilladelse til at i slå stelnr. i cyklerne. Han kunne først give tilladelsen hvis vi var momsregistreret, derfor oprettede vi et firma.

Firmaet opkaldte vi delvist efter sønnen Peter. Det blev til Peter Pedal Cykler. Cyklerne blev solgt ret hurtigt. Stolt tænkte jeg hvis der er flere der vil have en cykel, så laver jeg bare nogle flere. Så snart jeg afleverede en cykel kom der en ny ordre. Jeg var ansat på et lille smedeværksted i Vanløse. Det betød at jeg ikke kunne fylde værkstedet med cyklerne, derfor blev de lavet i sektioner, som til sidst blev samlet i vores private garage, hjemme i etage-ejendommen på Frederiksberg.

Kunderne ville se og afhente cykler på Frederiksberg

Der blev samlet ca. 20 cykler i garagen på Frederiksberg, så den blev hurtigt for lille til det formål. Derfor lejede vi en fabrikshal i Albertslund til samling og fremvisning af cykler.

Men ingen kunder ville afhente eller afprøve cyklen i Albertslund. Derfor kørte jeg alle kundernes cykler hjem til privat-adressen på Frederiksberg, hvor man efter aftale kunne afhente og prøvekøre cyklen.

Garagen blev nu kun brugt til opbevaring af demo og færdige cykler.

Se din nye ladcykel her

Copenhagen_2009_005315_365px_bred

Navneskift fra Peter Pedal Cykler til BellaBike

I 2005 ændrede vi produktionen fra stål-cykler til aluminiums-cykler. På grund af den store navnelighed med børnebogen ønskede vi, at finde et nyt firmanavn, ved dette materialeskifte.

Vi ventede vores andet barn på daværende tidspunkt og scanningen havde fortalt os det skulle blive en pige.

Hun skulle hedde Isabella. Derfor fandt vi det naturligt, at opkalde firmaet efter hende. Desværre tog hospitalet fejl, fordi vi fik en dreng. På det tidspunkt havde vi allerede sendt 200 cykler på gaden med BellaBike på stellet. Derfor valgte vi at beholde navnet.

Meget frihed lidt fritid

Som selvstændig med 100% egen produktion, blev der hurtigt for få timer i døgnet. Det blev til sidst for meget for Peters mor. Hun forlangte at jeg stoppede med at lave alting selv, jeg var jo aldrig hjemme!

Derfor lagde vi stel-produktionen ud til eksterne smedeværksteder og koncentrerede os om kundekontakt og samling af cyklerne.

Pladsmangel i garagen fik os til at åbne en butik på Borups Allé

Til sidst var der så mange cykler i garagen, at de skulle placeres korrekt for at de alle sammen kunne være der. Det betød, at man skulle flytte mange cykler, for at finde frem til den rigtige cykel.

Tilfældet ville, at der en dag var et ledigt forretningslokale på Borups Allé, tæt på privatboligen – Vi slog til.

Endelig kunne vi udstille alle vores cykelmodeller. Vi har sidenhen udvidet butikken med nabo-butikken, hvor vi ser frem til at modtage alle vores kunder.

DSC00176-2-365px_bred